» »

Kwas foliowy - co powinnaś wiedzieć?

Kobieta w ciąży obejmująca brzuch serce. 10. listopada 2014 0

Zdrowie


Kwas foliowy w ciąży –sprzymierzeniec Twojego dziecka.

Każda kobieta marzy o byciu matką i pragnie swojego dziecka już zanim zajdzie w ciążę. Każda kobieta pragnie, aby jej dziecko urodziło się i rozwijało zdrowo. Aby tak się stało, należy zatroszczyć się o swoje dziecko jeszcze zanim zostanie poczęte – dbając zdrowie i właściwy poziom witamin w organizmie.

Wiele kampanii prorodzinnych zwracało w Polsce uwagę na problem niedoboru kwasu foliowego, niestety bez większego rezultatu. Rokrocznie w Polsce przychodzi na świat około 2000 dzieci z wrodzonymi wadami układu nerwowego i kręgosłupa, zwanymi wadami cewy nerwowej. Jest to bezpośrednio spowodowane niedoborem witaminy B9 w organizmie przyszłej matki. Zalecane jest więc spożywanie kwasu foliowego na długo  przed tym, zanim zaplanujemy dziecko.

Kobieta marzy o dziecku.

Kwas foliowy – jest witaminą z grupy B (witamina B9), niezbędną do właściwego rozwoju płodu. Określana jest także jako folacyna albo folan.  Organizm nie jest zdolny samodzielnie jej wytwarzać, dlatego musi przyjmować ją z pokarmem lub w formie witamin. Najwięcej kwasu foliowego zawierają rośliny bogate w foliany, tzn. rośliny zielonolistne, (szpinak, sałata, natka pietruszki), strączkowe (groch , fasola, groszek),  żółtka jaj, soczewica, szparagi, brukselka, owoce (banany, pomarańcze), wątróbka oraz produkty z zawartością jęczmienia oraz pszenicy.

Na rynku dostępne są także specjalnie soki warzywno-owocowe ze zwiększoną ilością kwasu foliowego. Spożywaj je w przerwie między posiłkami dla urozmaicenia Twojej diety.

Szpinak w drewnianej misce.

Niestety, 50% folianów w produktach naturalnych ginie przed przyswojeniem ich przez ludzki organizm. Stąd suplementacja farmakologiczna w postaci witamin jest koniecznym uzupełnieniem diety ciężarnej.

Kobiety planujące ciążę powinny zacząć spożywać kwas foliowy przed potencjalnym zapłodnieniem, gdyż witamina B9 jest najbardziej potrzebna w pierwszym trymestrze ciąży – a więc wtedy, kiedy kobieta jeszcze nie ma świadomości, że doszło do zapłodnienia. W pierwszym okresie ciąży, kiedy jest potrzebna największa ilość kwasu foliowego, następuje bardzo intensywny rozwój płodu – tzw. organogeneza, czyli wytwarzanie organów u płodu oraz rozwój układu nerwowego. Brak kwasu foliowego w tym okresie może skutkować m.in. rozszczepieniem kręgosłupa, bezmózgowie, przepukliny, rozszczepienie podniebienia (tzw. zajęczą wargę) oraz inne powikłania związane z wadą cewy nerwowej.

Dziecko w brzuchu.

Dzieci z rozszczepem kręgosłupa nawet mimo operacji w pierwszych latach życia pozostaje sparaliżowane, często także upośledzone umysłowo. Dzieci z bezmózgowiem nie są zdolne do życia i umierają w pierwszych kilku dobach po urodzeniu. Badania wskazują, że ryzyko urodzenia chorego dziecka jest potencjalne większe w rodzinach, gdzie już zdarzały się wady cewy nerwowej. Pomimo tego aż 90% dzieci upośledzonych w wyniku niedoboru kwasu foliowego rodzi się bez wcześniejszych obciążeń genetycznych, w zdrowych rodzinach. Właśnie dlatego każda przyszła matka powinna zwrócić uwagę na ten istotny składnik diety w konsultacji ze swoim ginekologiem oraz lekarzem rodzinnym.

Jakie ilości kwasu foliowego należy spożywać i kiedy, aby jego poziom był właściwy?

Jeśli systematycznie współżyjesz i ryzyko zajścia w ciążę jest wysokie- nawet, jeśli nie planujesz dziecka, powinnaś bezwzględnie zażywać ok. 0,4 mg kwasu foliowego codziennie. Ważne jest, aby zażywać kwas foliowy jeszcze przed zapłodnieniem tak, aby dziecku dostarczyć go w odpowiedniej ilości.

Spożywanie kwasu foliowego powinnaś zacząć na co najmniej 4-5 tyg. przed ciążą aż do 12 tygodnia ciąży aby mieć pewność, że w Twojej krwi znajduje się właściwa ilość witaminy B9.

Co robić, jeśli jestem w ciąży a nie brałam wcześniej kwasu foliowego?

Powinnaś bezwzględnie zacząć go spożywać nawet w ilości 1 mg dziennie aż do 12 tygodnia ciąży.

Nie martw się ! Jeśli jesteś w bardziej zaawansowanej ciąży, a mimo to nie brałaś kwasu foliowego, nie powinnaś martwić się na zapas – wiele dzieci matek, które nie wspomagały się suplementami, urodziło się zdrowych.

Kobieta w ciąży z bucikami dziecięcymi na brzuchu.

Czy kwas foliowy jest szkodliwy? Czy można go przedawkować?

Kwas foliowy nie pozostawia skutków ubocznych i nie jest szkodliwy dla płodu ani matki w dużej ilości. W dawce nie większej niż 0,4 mg dziennie może być zażywany latami bez konsekwencji zdrowotnych. Ma dodatkowo bardzo dobry wpływ na problemy z krążeniem czy miażdżycą.

Jeśli jesteś chora na padaczkę, skonsultuj się ze swoim lekarzem przed rozpoczęciem suplementacji, gdyż większe ilości kwasu foliowego mogą osłabiać działanie leków przeciwpadaczkowych.

Gdzie mogę znaleźć kwas foliowy?

Kwas foliowy znajdziesz w każdej aptece, dawkowany w porcjach 0,4 mg. Dostaniesz go bez recepty!

Oceń ten artykuł
Ocena 0 / 5 (0 oddanych głosów)
0RETWEETSTweet
0SHARESShare

Komentarze0

Dodaj komentarz

Najnowsze w Zdrowie